Geplaatst op

Weer fit worden

Fit

De fitness-app op de telefoon flitst opgewonden. Het herinnert je eraan dat je vandaag je persoonlijke trainingsquotum niet hebt gehaald, te weinig stappen hebt gelopen en niet genoeg calorie├źn hebt verbrand. Dat kan behoorlijk stressvol zijn, toch? Lees hier hoe je sport eenvoudig in je dagelijks leven kunt integreren en fitter kunt worden.

Wees eerlijk: hoeveel tijd investeer je echt in fitness en dus in je gezondheid? Een stressvolle baan, weinig vrije tijd en veel zakenreizen zorgen ervoor dat sport vaak behoorlijk van de prioriteitenlijst afglijdt. De juiste hoeveelheid lichaamsbeweging is niet zo hoog: experts zeggen dat slechts tien minuten lichaamsbeweging per dag kan helpen om je fysieke fitheid te verbeteren. De eerste stap is vooral belangrijk – we zullen je vertellen hoe je kleine oefeningen en gewoonteveranderingen kunt gebruiken om fitter worden tegen te gaan met snelle stappen.

Fitter worden: wat heeft beweging te maken met onze gezondheid? Het staat buiten kijf dat beweging belangrijk is voor lichaam, geest en ziel. Maar wat doet sport nu precies? Het stimuleert vooral ons cardiovasculaire systeem. Bij regelmatige lichaamsbeweging kan de hartslag worden verlaagd en tegelijkertijd het slagvolume worden verhoogd. Dit voorkomt ziekten met hoge bloeddruk of verlaagt hoge bloeddruk terwijl het risico op een hartaanval en beroerte wordt geminimaliseerd. Bovendien verhoogt lichaamsbeweging het aantal lichaamseigen afweercellen en versterkt zo het immuunsysteem. Last but not least wordt het lichaam door gerichte oefeningen holistisch versterkt en wordt de mobiliteit van het spierskelet verbeterd. Vooral mensen die veel zitten kunnen spanning en pijn voorkomen.

Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt ook de cognitieve prestaties.

Maar fitness is niet alleen een fysiek voordeel: wie veel beweegt, blijkt gelukkiger te zijn. Experts geloven dat tijdens het sporten gelukshormonen vrijkomen. Tegelijkertijd worden de stresshormonen cortisol en adrenaline verlaagd en wordt het vegetatieve zenuwstelsel ontspannen. Het resultaat: u slaapt rustiger, heeft een betere concentratie en kunt beter omgaan met stress. En onze intelligentie profiteert ook: het is bewezen dat regelmatige lichaamsbeweging lactaat vormt voor onze hersenen, wat onze cognitieve prestaties verhoogt.

Neem daarom vandaag nog contact op met de outwork.nl, en zorg er vandag nog voor dat je fitter wordt.