Geplaatst op

Wat doet contentmarketing?

Emailmarketing

Contentmarketing zorgt voor consistent succesvolle content Als een bedrijf tegenwoordig langdurig succes wil hebben op internet, moet het een blijvende indruk maken op zijn klanten en nieuwe prospects. Interessante inhoud en een sterke merkloyaliteit zijn de belangrijkste factoren voor een succesvolle website. Mensen willen elke dag verrast en geïnspireerd worden, anders verliezen ze al snel interesse en migreren ze naar de concurrentie. Contentmarketing heeft de taak om hoogwaardige content voor internet en social media platforms te ontwikkelen en daarmee klanten voor de lange termijn te behouden. De taken van contentmarketing bestaan ​​uit het plannen, uitvoeren van verschillende maatregelen en het controleren van de inhoud van een bedrijf. Cruciaal is dat de individuele content precies is afgestemd op de door het bedrijf te bereiken doelgroep.

Deze taken komen naar je toe in contentmarketing

De belangrijkste taak van contentmarketing is natuurlijk het creëren van interessante en duurzame content voor de website van een bedrijf. Het is vooral belangrijk dat de klanten enthousiast zijn en dat er unieke content ontstaat. Alleen als klanten de website van een bedrijf onthouden, zullen ze deze meerdere keren bezoeken en ook een product of dienst van het bedrijf kopen. Uit onderzoek blijkt dat een bezoeker van een website pas bij het zevende contact een aankoop doet. Hiermee wordt duidelijk hoe belangrijk de taken in contentmarketing zijn voor het succes van een bedrijf. Als medewerker contentmarketing ben je verantwoordelijk voor het plannen van de content en de uitvoering hiervan. Je werkt met een content management systeem zoals Typo3 of WordPress.

Kortom, een medewerker contentmarketing combineert journalistiek werk met programmeerwerk, aangezien hij de door hemzelf gecreëerde content ook invoert op de bijbehorende website. Je controleert ook het succes van de verschillende inhoud en evalueert ze. Op basis van de resultaten kan toekomstige content beter worden gecoördineerd, daarom is de analyse en evaluatie van de statistieken een van de essentiële taken in contentmarketing. Contentmarketing werkt zeer nauw samen met andere afdelingen in het bedrijf. Zo zijn afdelingen als SEO, marketing en webanalyse vaak betrokken bij het plannen en creëren van inhoudelijke maatregelen.

Daarom behoren sterke communicatieve vaardigheden en het kunnen werken in teamverband tot de belangrijkste eigenschappen van een contentmarketingmedewerker om de uiteenlopende taken in contentmarketing aan te kunnen. Afstemming met andere afdelingen behoort ook tot de taken bij contentmarketing, evenals het werven van nieuwe samenwerkingspartners. Daarnaast moet een contentmanager goed kunnen plannen en strategisch denken.

In de meeste gevallen worden bepaalde inhoudelijke maatregelen gepland en uitgevoerd met een vast budget. Het is natuurlijk cruciaal om alle relevante kaderfactoren op te nemen. Als je aan de slag wilt in contentmarketing, vind je het leuk om concepten te ontwikkelen en uit te voeren. Een zekere stressbestendigheid en zelfwerkzaamheid zijn ook belangrijke kenmerken van een contentmanager. Want de meeste content moet onder tijdsdruk met vaste deadlines gemaakt en online gezet worden. Snelle reacties op artikelen van de concurrentie zijn vaak nodig.